Dbaj o siebie

foto: J.Krzewicka

Co robić, gdy zamiast cieszyć się życiem, czujemy się często zmęczeni, rozdrażnieni i apatyczni.

Zwłaszcza na przełomie wiosny, ale  także później na przełomie jesieni  często narażeni jesteśmy na infekcje, zaburzenia koncentracji snu i huśtawkę nastrojów. Być może dzieje się tak dlatego, że czegoś w organizmie brakuje. Może ważnych składników odżywczych, witamin i mikroelementów, a może jednak za mało się ruszamy, albo jesteśmy przemęczeni. Zmniejsza się odporność i osłabia sprawność układu nerwowego.

Po pierwsze oczywista oczywistość

Trzeba się właściwie odżywiać. Warto jeść mniej ale częściej. Dieta powinna być urozmaicona w produkty zawierające witaminy B, kwas foliowy, cynk i magnez. Mleko i przetwory mleczne dostarczają niezbędne białko oraz wapień, co się przekłada na energię dla organizmu.

Pomijanie w codziennej diecie warzyw i owoców jest niedobre. Nasze rodzime jabłka okazują się najzdrowsze, nie są drogie, a ich znaczenie w diecie trudno przecenić.

Jeżeli czujemy się rozdrażnieni warto ograniczyć ulubione kiełbasy czy mięsa, a zapotrzebowanie na energię zaspokoić ziemniakami, ryżem czy potrawami mącznymi.

Jedzenie słodyczy jest pułapką, wprawdzie szybko zaspakaja głód dostarczając energii, ale nie na długo. Co nie znaczy, że porcja kalorycznego słodkiego i aromatycznego  ciasta jest owocem zakazanym. Bo słodycz słodyczy nie równa. Nazbyt duże dzienne spożywanie kawy czy herbaty, nie wspominając alkoholu w zamian za zrównoważoną dietę nie przyniesie poprawy samopoczucia i nie będzie lekarstwem na rozdrażnienie. Jednak z reguły dobra kawa czy aromatyczna herbata poprawia krążenie. Kieliszek dobrej nalewki też  nie zaszkodzi, a może poprawić nastrój.

Nasza gorsza wydolność i złe samopoczucie może być spowodowane brakiem witaminy C oraz żelaza, które zapobiegają anemii. Dlatego owoce bogate w witaminę C warto jeść zwłaszcza w sezonie, te które właśnie dojrzewają, mają bogactwo naturalnych związków, które nic nie jest w stanie zastąpić.

Ponad to

foto J.Krzewicka

Żeby się nie dać, kiedy narażeni jesteśmy na stres, warto zażywać witaminy z grupy B i magnez. Jednak każdy musi odnaleźć własny sposób na zredukowanie stresu, bowiem nic nie powoduje takiego spustoszenia w organizmie jak długotrwały stres i przemęczenie.

Popraw swoją kondycję – jeśli praca jest siedząca, zwłaszcza wielogodzinna i zmuszająca do jednej pozycji, koniecznie zadbaj, by poprawić krążenie i zmieniaj obciążenie na mięśnie. Ruch na świeżym powietrzu, ćwiczenia na miejskiej siłowni poprawi krążenie i dotleni płuca. Jeśli praca jest fizyczna i długotrwała – trzeba znaleźć czas nie tylko na posiłek, ale i na regenerację i odpoczynek.

Pamiętaj – nie przeceniaj swoich zasobów – a zwłaszcza sił i energii, którą posiadasz, bo zauważysz ich dotkliwy brak, kiedy nie będziesz mógł się zregenerować. Dlatego każdego dnia – po prostu dbaj o siebie.

Zapisz

Zapisz

Tagi z historii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *